|
Spravuje: lagga Počet příspěvků: 8290 |
|
|
|
| Pobavila mě zmínka o jedné knížce autorky Helen Keeblové (*1980) z USA. Napsala kromě jiných sci-fi povídek právě zatím prý neotištěný (zpráva je stará půl roku) román No Sucker, kde "se v rámci humoristického příběhu pro mládež zabývá osudy pubertální čtenářky upírských romancí, která se jednoho dne probouzí mrtvá a zjišťuje, že skutečný svět upírů není takový, jaký si ho představovala." |
|
|
|
| Mvek: Tak když se podá takhle, tak ano... |
|
|
|
| Yakuzza: Zrovna v téhle jedné věci bych si je troufl lehce srovnat. Podle mě autoři těch představení v divadlech často vezou na oblibě myšlenek "jak by to vypadalo tak a tak". Protože u lidí mají úspěch "matematické pohádky", parodie typu, jak by vypadal MS Kitchen systém, kde počítačem ovládá člověk kuchyň, chemické pohádky, ale pak i různé převody klasických představení do podivných reálií, současnosti, sci-fi, fantasy... |
|
|
|
| Mvek:
Proč bych se měl ozývat se ST "divadlem"
A právě tady si vezmu jako příklad naše ST divadla
Proto :-)
To, o čem ty mluvíš, je něco úplně jiného, to s tím opravdu nijak nesouvisí. Tvorbu tohoto typu bych s tím, o čem se bavíme, opravdu nesrovnával.
|
|
|
|
| AVip: Tak to věřím, že byla docela síla. A jasné, tady je ten důvod jasný, myslím ale, že dnes už ne...
No to je fuk, jsem si chtěl jenom postěžovat :-) |
|
|
|
| Yakuzza:
vymýšlet do klasických her nové prvky, následně je tvořit, je možná i náročnější
Nemyslím si. Resp. ano, je, pokud to má být opravdu dobré.
A právě tady si vezmu jako příklad naše ST divadla, to je v podstatě totéž, děláme hodně neobvyklé zpracování existujících filmů. Často doslovně texty převádíme, občas právě originálně. A zatím se nám to rozhodně ukázalo jako jednodušší, než napsat novou hru bez kopírování. O to byly zatím nějaký pokus a ani nám se to nelíbilo, takže to zapadlo.
Takže věřím, že snaha ušetřit a i po stránce práce "levně" udělat něco nového, v tom bude hrát velkou roli, jen právě taková snaha málokdy uspěje. |
|
|
|
| Yakuzza: Nezapomenu na porevolučního Krále Leara v ND, kde ozbrojenci měli armádní mundúry a samopaly a všichni na scéně měli v podstatě modifikovaný civil... tohle bylo vedené snahou ušetřit za každou cenu... v současnosti už to není tak markantní, ale v první polovině 90. to byl hlavní důvod pro avantgardní výpravu... alespoň v Praze v rámci ND. |
|
|
|
| AVip: Pražská divadla neznám, nemohu posoudit. Každopádně nemyslím si, že by tento problém nějak souvisel s financemi. Snad i naopak - vymýšlet do klasických her nové prvky, následně je tvořit, je možná i náročnější...?
Je pravda, že taková ta klasická avantgardní divadla mají hodně levné provedení her, výprava nulová, herci kolikrát tragičtí. Ale to je asi účel a nikomu to neberu, ať si na to chodí, kdo chce, jen bych nerad, aby to zaplavilo scénu kompletně.
(Jinak ono se dalo dost čekat, že po revoluci budou pro alternativní směry všichni děsně nadšení, je to vidět i ve filmu atd...)
Napadla mě ještě jedna věc - byl/chodí tady někdo do Divadla Bolka Polívky? |
|
|
|
| Yakuzza:
Nedávno jsem byl svědkem dosti otřesně avantgardního zpracování
V 90. letech frčelo tzv. avantgardní zpracování zejména v národním Divadle (a přidružených scénách, t.j. Stavovském a divadle Kolowrat). Snaha byla, samozřejmě, ve jménu avantgardy snížit náklady na výpravu.
Ale překvapivě, trh a kritika zaúřadovaly a postupně se ND muselo vrátit k normálnímu provedení her a oper.
Zase takhle - není problém dodnes vidět v ND avantgardně vypravenou klasiku, ale většinou to má nějaký dobrý důvod a lidově řečeno, "ty prachy jsou tam vidět", byť třeba ne přímo.
Z novějších věcí se mi vybavuje krásná moderní výprava opery "La Clemenza di Tito" ve Stavovském, anebo - a to už je tedy trošku starší věc, protože Boris Rösner tu už nějaký ten pátek není (ano, mám na mysli Goethova Fausta - nevím, jestli od toho existuje záznam a jestli ne, tak je to strašná škoda).
Specifické je Divadlo Kolowrat, to se od začátku profilovalo jako malá avantgardní scéna ND a tak je k tomu třeba přistupovat. Faktem je, že v Kolowratu je úplně jiná atmosféra, když se zadaří, tak vyloženě "domácká", abych tak řekl.
Divadlo na Vinohradech si s avantgardou pohrávalo v podstatě už za minulého režimu, byť po převratu bylo vidět, že trochu víc "zatlačilo na pilu" co se úspornosti týče (ale ne tak, aby se na to nešlo dívat), navíc, DnV bylo vždy trošku komerčnější (v dobrém slova smyslu) než ND.
Městská Divadla Pražská (ABC, Komedie, Rokoko) udělala po převratu "full-180", takže jestliže do revoluce měla většinou pečlivou výpravu, tak na výpravu po roce 1990 se nedalo koukat, budiž řečeno, že třeba ABC začalo "katovat kosty" ještě před převratem - stačí si porovnat provedení dvou her od V+W a sice "Těžké Barbory" (Stropnický+Rösner, mimochodem, je neodpustitelný zločin, že od tohoto představení podle všeho neexistuje záznam) a "Osel a Stín" (Vydra+Faltýnek - no, nic moc...).
Avantgardu většinou moc nemusím, jedinou, kterou jakž takž můžu je Divadlo Continuo (a i tam je to dost hit-and-miss). Ale mají dobré nápady a třeba "Krajina na Znamení" je téměř učebnicová ukázka, jak udělat moderní avantgardní představení (ale zase - vzhledem k tomu, že se představení odehrává ve vlaku a okolí tratě, je myslím jasné, že nelze autory podezírat ze snahy ušetřit za každou cenu). |
|
|
|
| Yakuzza: Jasně, v Divadle v Dlouhé jsem také viděl reklamy na Macbetha, kde král měl korunu přes obličej a podobné věci, a myslí,m že právě tam na fotkách byly i nějaké moderní produkty apod. Možná to bude povedené, možná ne.
Vlastně jsem ale jště zapomněl na Pygmaliona v angličtině ke konci gymplu v Salesiánském divadle v Kobylisích
a pak na Romeo a Julie mixnutý s tuším čínskou kulturou, kde hrálo i pár číňanů, také to bylo se školou:-). |
|
|
|
| Tak jsem to nemyslel, vtípky a narážky, to k tomu tak nějak patří a IMHO to je ok, to je důvod, proč jdou lidi do divadla místo toho, aby si pustili film.
Myslel jsem ale třeba to, že do původní Shakespearovské hry se pouští šílené psychadelické vizualizace. Nebo hudba - sóla na elektrickou kytaru jsou sice fajn, ale do hry z 16. století? No já nevím...
Mám právě pocit, že se to začíná dost nepříjemně rozmáhat... |
|
|
|
| Před lety ještě na gymplu jsem chodil relativně často na divadelní hry různých převážně pražských divadel v Městském divadle v Jablonci, teď už spíš tak jednou až dvakrát ročně na koncerty či opery... Každopádně, pokud jde o aktuální vtípky a narážky, objevily se snad v každé hře, bez ohledu na žánr, nebo i v operetě (ale tak ta má být vtipná), kterou jsem viděl, jednou dokonce narážka na tehdy rekonstruované divadlo, takže to, v rozumné míře, bez ohledu na styl zpracování, asi k divadlu patří... |
|
|
|
| Yakuzza: Byl jsem nedávno v Mahenově divadle na hře Ideální manžel (Oscar Wilde) a to mi přišlo velice podařené.
Bylo to IMHO klasické podání, možná bylo přidáno pár drobných vtípků, ale ty byly vesměs povedené. |
|
|
|
| Ten příspěvek s hodnocením je tady, ještě dva předtím, než jsem to sepsal souhrnně. |
|
|
|
| Yakuzza: Proč bych se měl ozývat se ST "divadlem" (ostatně tos vystihl přesně), když jsem se tady ozýval v únoru se svým hodnocením všech představení, co jsem v posledních pár letech navštívil: Saturnin, Drobečky z perníku, D'Artagnan, Přelet nad kukaččím hnízdem, Maškaráda, Soudné sestry a záznam Komedie omylu.
Kromě toho Shakespeara to ale nebyly hry starší 40 let.
A snad ve všech, i u těch starších, nebo u té klasiky, byly nějaké moderní prvky, ale většinou jen vtípek, narážka, nebo hláška, nic víc, a to mi tedy nevadí. Co popisuješ mě děsí, zvláště ty pohlavní orgány:-). |
|
|
|
| AVip: Napadlo mě rozpoutat diskuzi na téma moderní směry v divadelnictví a jejich dopad na klasická divadla. Nedávno jsem byl svědkem dosti otřesně avantgardního zpracování Shakespearova Richarda III. v brněnském Mahenově divadle. Což mě poměrně dost naštvalo, protože jsem tam vždy chodil s vědomím, že seriózní divadlo jako je Mahenka, uvádí hry v klasickém podání, s kvalitním obsazením a bez moderních ptákovin.
Někdo s podobnou zkušeností?
Jen podotknu, že v tomto směru vyloženě nesnáším pseudo-divadla, kam člověk může přijít v otrhané mikině a tráví čas sledováním zhulených "herců" a jejich pohlavních orgánů, jak se pokouší reprodukovat myšlenky nějakého zfetovaného avantgardního bohéma, který pravděpodobně aktuálně leží někde nedaleko v kaluži.
(A protože je mi jasné, že se ozve i Mvek s referencí na jejich divadlo na conech - o tom vůbec nemluvím, vy nejste herci a to, co provozujete bych nenazýval uměním, mám na mysli něco úplně jiného... nic ve zlém :-)) |
|
|
|
| Yakuzza: Co máš na mysli? Aktivněji vyloženě ne (pražská divadla jsou v řadě směrů z hlediska přístupu k zákazníkovi "na ránu"), ale řekněme jednou - dvakrát ročně na mne spadne abonentka nebo předem koupený lístek někoho z příbuzenstva, kdo zrovna nemůže. |
|
|
|
| Chodí tady někdo nějak aktivněji do divadla? Mám na mysli ale klasické divadlo, ne nějaké avantgardní ptákoviny... |
|
|
|
| A jinak jsem četl povídku Josef Pecinovský: Jak nakrmit ptáčátko (ze sbírky Navštivte planetu Zemi).
Je to velmi vtipné. Trošku mi to připomnělo styl právě i Pratchetta apod. Na pozadí příběhu o podivném cizím druhu ptactva se rozehrává stávka robotů:-). |
|
|
|
| Terry Pratchett uvolňuje jako seriál zdarma k přečtení v omezeném čase svoji zeměplošskou novelu The Wee Free Men.
Neznám, ale pochopil jsem, že je to spíše z kategorie novel určených pro mladší čtenáře, ačkoliv to do Zeměplochy spadá.
Nyní je uvolněno prvních 5 kapitol, od 5. srpna budou zase vyměněny za další.
Viz oficiální web. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV

|