|
Spravuje: lagga Počet příspěvků: 8290 |
|
|
|
| Mvek: Já jsem byl od deseti na "půlnoční", ale snad se mi povedl alespoň záznam z DVB-T... |
|
|
|
| Pozemstan: Dík za aktuální info. Škoda, že jsem na to stejně pak zapomněl a chytil až poslední čtvrthodinku. |
|
|
|
| Zkrácený záznam z níže komentované skvělé akce Concert for Help s filmovou hudbou bude dnes 24.12.2011 od 23:05 do půlnoci v rámci pořadu Naživo uvádět ČRo 1 - Radiožurnál, viz dnešní program. |
|
|
|
| Razer: Filmový klub je o kus vedle... |
|
|
|
| I díky novému žebříčku nejlepších postav sem narazil na Lociku z Na vlásku a tak sem si na YT náhodou pustil pár videí (film ještě neviděl) a myslím, že i tak to mohu doporučit. Disney se zase po snad 10 letech snažil a udělal animovaný film na úrovni.
http://www.youtube.com/watch?v=VTyxDZlBVoU&feature=related
Nejlepší je 30-60 vteřina |
|
|
|
| Nabízím zadarmo časopisy (asi získané z conů):
- Enigma, únor 2010
- History, 4/2010 (téma o Masarykovi, atentátech za války tady, golem a další)
- Ikarie č. 240 (duben 2010)
|
|
|
|
| To jsou dobré zprávy, zájem by mohl pomoct úvahám po nějakém opakování, i kdyby třeba za dva, tři roky. |
|
|
|
| AVip: "že organizátoři z hlediska propagace věc pojmou jako svého druhu kompenzaci za odpadlý tehdejší koncert a třeba i částečně za zrušený CzT, ale bohužel, nestalo se tak"
Já jsem to tak zprvu vnímal, o akci se psalo na Trekkies i na Facebooku, ještě nedávno, když už jsem měl dávno vstupenku, mi přišlo, dokonce přes Ferengský trh CZK, znovu upozornění na mail, i když, pravda, třeba na SN asi moc zpráv neproniklo, resp. jsem to sám zmínil dost pozdě. Ale, jak píše Yakuzza, nešlo o ST akci a ST hudba byla jen menší, byť velice výraznou a aplaudovanou, částí programu.
Pokud jde o anglické názvy českých orchestrů, tam bude asi opravdu problém, souhlasím. -)
TelemachusRhade: "ale jak Pozemstan sám přiznal, něco bylo zahrané "jinak". Někomu to vyhovuje, mně osobně to bytostně nesedí."
Co se týká zrovna hudby Jerryho Goldsmithe, ty závěrečné titulky z TMP opravdu zazněly tak, jak je znám z filmu, a pakliže jsem psal, že možná i lépe, tak je to prostě živým podáním. Provedeno to bylo myslím dokonale.
Pokud jde o hudbu z ST XI, tam byl podle mě, pokud se nemýlím a nebylo to i v nějaké verzi originálu, přidán sbor a některé nástroje, myslím jisté bicí, byly podle mě trochu odlišné. Takové to dramatické stupňování z úvodu tak vyznělo v detailu mírně jinak, to ano, ale celkově se to opět velice dobře drželo originálu a bylo to podáno skvěle, jak jsem psal. Ale originál zas až tak naposlouchaný nemám, takže je možné, že se to blížilo původní verzi i více, než se mi zdálo. Třeba hlavní motiv, kdy se ve filmu objeví logo hvězdné flotily a ST, byl myslím opět dokonale věrný.
Mvek: Přesně... -)
lagga: Souhlasím. Je dobře, že opět "zazněl" i hlas někoho ze "svědků"... -) Pokud jde o to vyprodání, před akcí jsem se ještě ze zvědavosti koukal na Ticketstream, kde byla vidět dole nějaká postranní místa volná. Na Facebooku pak někdo psal, že byla škoda volných míst. Na místě se mi však také zdálo, že bylo plno (byť tedy člověk, co seděl vedle mě přímo za sloupem, na druhou polovinu zjevně našel místo jinde -)), i když jsem z poslední řady balkonu moc neviděl dolů... -) Rozhodně si koncert takovou vysokou návštěvnost zasloužil!
Jak jsem psal už dříve, levou 1/3 orchestru jsem měl zakrytou sloupem, ale přinejmenším časté střídání jednoho člověka mezi několik bicími nástroji vzadu ani mému chabému zraku neuniklo. -) Skutečně bylo vidět, jak to mají perfektně nacvičené... |
|
|
|
| Yakuzza:
Možná je to trochu paralela s mým problémem s Richardem III., jak jsem zde nedávno zmiňoval...
To s tím určitě souvisí, protože to je v podstatě projev stejného nešvaru... když se kdysi objevily ba CD první covery soundtracků, tak jsem byl nadšený, protože se slušné kolekce daly pořídit za velmi slušné ceny a kvalita byla, minimálně z referenčního hlediska, slušná.
Bohužel s jídlem roste chuť a tak šla časem kvalita coverů dost razantně dolů... a přiznám se, že to mne naštvalo, protože pod mnohými z nich byly podepsány české orchestry (odtud potom moje skepse).
Přitom já mám covery rád a moje nejoblíbenější CD (dnes tedy ve formě MP3, ale z origo placek) jsou "Astral Sypmhony" s ST hudbou (popravdě, nepředpokládám, že by tu byl někdo, kdo to nezná) a "The Star Wars Trilogy" od Utažského orchestru, oboje covery jak vyšité, ale oboje zároveň velmi slušná alba takřka bez hlušiny (mmch. jeden z důvodů, proč mám rád covery je i to, že v nich většinou není tolik hlušiny jako v regulérních vydáních soundtracků)... |
|
|
|
| lagga:
aby postihli velmi širokou škálu hudbeních nástrojů, řada z účinkujících během koncertu opakovaně střídala nástroje
No vidíš, tohle je pro mne třeba velmi pozitivní informace, protože už jenom to svědčí opravdu o důkladné přípravě...!
|
|
|
|
| S kamarádem sme se dostali na Concert for Help, byla to moje první návštěva Rudolfina a to bylo kouzelné tak jak sem si představovala.
Orchestr a sbor to vyšvihli výborně, prostě výborně !
Hezky jim to odcejpalo, zvuk a cit mnohem lepší než v kině nebo ze soundtraců. Od pianisima po forte. Fakt sem oceňovala jakou práci si museli dát, aby postihli velmi širokou škálu hudbeních nástrojů, řada z účinkujících během koncertu opakovaně střídala nástroje. O pauze a po konci člověk na chodbách slyšel opakovaně "stačilo zavřít oči a bylo to jak ve filmu".S kamarádem sme na sebe akorát dokázali koulet očima :)
A perličkou na dortě byla celá řada nových tváří.
to jen abych přispěla k místní debatě o úrovni koncertu, který byl výborně zorganizován, úplně vyprodán a perfektně proveden - Nikola a spol je bůh
|
|
|
|
| AVip: Díky za analýzu, beru tvůj názor, nevím, co k tomu říct víc. Možná je to trochu paralela s mým problémem s Richardem III., jak jsem zde nedávno zmiňoval...
(Ještě k té poslední větě v závorce - tady docela chápu, že se to nepropagovalo jako Star Trek akce, ač je organizátor stejný, pořádal to pod hlavičkou svého o.s.) |
|
|
|
| Pozemstan:
přičemž ty dva poslední možná v historii trochu názvy měnily, ale zásadní poznávací znaky snad zůstaly.
Malér je v tom, že do angličtiny jsou jejich názvy překládány slušně řečeno, velmi volně a zpětné dešifrování je občas poměrně obtížné (to je mimochodem nešvar celé řady českých institucí, orchestry v tomto jsou spíše pravidlem, než výjimkou). |
|
|
|
| Mvek:
Ono to možná souvisí i s tím, že někdo má v daném oboru naposlouchané doslova roky... a tak by ho, krom celkem očekávatelného "gushingu" ze strany laiků, zajímal i nějaký ten podložený kritický "bashing"
(protože jen od pohledu v tom programu pár potenciálně problematických čísel vidím, to teda ne, že ne, ale beru to tak, že když si nikdo nestěžuje, že to zřejmě bylo v rámci možností OK a jen se snažím rozproudit diskuzi s cílem dostat z účastníků větší podrobnosti, než že to bylo skvělé - a snad i trochu do budoucna varovat, že opravdu jsou věci, které jsou problémové a na základě jednoho "handpicked" koncertu prostě nelze očekávat, že to vždycky takto dopadne).
|
|
|
|
| Yakuzza:
dost jste mě teď naštvali.
Vidíš a mne zase štvou problémové interpretace skladeb, které byly zamýšleny určitým způsobem a které někdo, kdo možná o jejich námětu ani nic neví, reinterpretoval tak, že pomalu nejsou k poznání a zastávám názor, že když selhává soudnost interpretů, tak musí nastoupit posluchačská kritika.
Cover verze se od originálu (pomineme-li logické rozdíly vyplývající z různosti orchestrů a jejich vybavení, jakož i akustiky místností) liší v zásadě ve třech věcech:
- jiné nástroje (což nemusí být nutně problém a většinou ani není, pokud není orchestr kreativní až přespříliš)
- jiné frázování a rychlost (tohle už je dost často problém a dost často se za tím i schovává prostá neschopnost daného tělesa přehrát skladbu tak, jak byla napsána, že jsou některé party napsané skoro až "sadisticky" je věc č. 2)
- jiný maximální tónový rozsah, většinou kvůli tomu, že to prostě orchestr se svými nástroji a akustikou nahrávací místnosti nedává (nejčastěji jsou tím postiženy skladby se zpěvem, ať už sólovým nebo sborovým, kde je to opravdu tvrdě dáno možnostmi zpěváků, ale už jsem takhle potrefené zažil i orchestrální interpretace)
Jsou skladatelé, kterým "cover" verze sednou a obráceně.
První případ je určitě Jerry Goldmith, kde je kolikrát cover lepší originálu, pak i John Williams - ale tam je to už případ od případu, protože ten má skladby, které mohou být interpretovány volně, ale má i skladby, kde je nutné dodržet "technologický postup" 1:1 jinak to prostě zní blbě (a zas, když je postup dodržen, tak to vede občas až k úplně sterilnímu vyznění - markantní je to u poměrně provařeného Imperial Marche, ale i od toho jsem slyšel kvalitní covery, které originál neurážely a byly možná i o fousek lepší - a pak jsem ovšem slyšel i takové, které byly v lepším případě zcela zbytečné a v tom horším prostě špatné) a třeba i John Barry (ten má trochu větší volnost a jeho cover verze spíš fungují než naopak).
Opačný extrém je Hans Zimmer, který vesměs vyžaduje dodržení postupu opravdu precizním způsobem a jeho cover verze jsou buď konstantně špatně nebo je to kopie originálu a to hlavně kvůli tempu a tónovému rozsahu (byť zrovna věci, které byly na tom koncertě patří k těm, které jsou milosrdnější, ale třeba cover verze Crimson Tide, The Rock anebo třeba i Lion King "padají na hubu" prakticky bez výjimky všechny).
Že s provedením cover verzí jsou prostě problémy svědčí i případ Ennia Morriconeho, který za svůj život nahrál spoustu "vlastních" cover verzí, kdy dirigoval ten či onen orchestr - a stačí si na YouTube vyhledat různé interpretace jeho skladeb různými orchestry za jeho vedení a je tam vidět, jak mnoho orchestrů prostě nebylo schopno jeho partitury přehrát korektně, extrémně je to vidět na skladbách ze soundtracku k filmu "Hodný, Zlý a Ošklivý", kde jednak dost často "zadře" v úvodní skladbě hráč na dechový nástroj na "hlavním" trylku a ve finální skladbě zpěvačka a sbor tak nějak průběžně ve všech - ale tam to beru tak, že se mistr rozhodl pro experiment a reinterpretaci sebe sama, když už to jinak nešlo a že by se pod to asi "nepodepsal", kdyby to s ním vyloženě "nesouhlasilo", byť minimálně v jednom případě jsem si pozitivně jistý, že takový flutter, jaký převedla jedna ze zpěvaček při interpretaci "L'Estasi Dell'oro" na jednom z koncertů, určitě nečekal).
Jo a ve finále, kdybych na ten koncert chtěl opravdu začít pí*ovat, tak začnu tím, že před pár lety z podobné akce, která měla být v rámci CzT sešlo (zjevně kvůli lenosti orchestrů, které se nebyly schopné/ochotné naučit více ST skladeb), takže ať mi milí organizátoři a orchestry políbiti pozadí ráčí - ST hudba, jak už z uvedeného vyplývá, je díky vlivu Jerry Goldsmithe vůči cover verzím velice milosrdná a tak by veškeré postranní myšlenky šly stranou. Tedy kdybych chtěl doopravdy pí*ovat... :-P
(a na konstruktivnější notu - trošku jsem čekal, že organizátoři z hlediska propagace věc pojmou jako svého druhu kompenzaci za odpadlý tehdejší koncert a třeba i částečně za zrušený CzT, ale bohužel, nestalo se tak) |
|
|
|
| Tohle je zajímavý psychologický jev:
a) (tentokrát tady ne) lidi se chtějí asi zapojit do diskuse, a tak prostě vytáhnou detaily, které jim nesedí (je to často i můj případ, který tu nikdo nechápal u popisů některých epizod), i když to jsou třeba i pro ně detaily, a ostatní to pobouří,
b) někdo na akci nebyl, a tak si ji možná podvědomě potřebuje trochu očernit, aby ho méně mrzelo, že se tam nedostal (ať už měl objektivní důvodu, nebo ne), a opět se chce zapojit do diskuse, a vznikne z toho tohle.
Přitom v obou případech ale dotyční třeba upřímně nechtějí akci hanit, kritizují něco obecného a připouští, že se to na akci stát nemuselo. Ale pro ty, co akci navštívili, nebo pro ty, co prostě čtou rychle a méně vnímají text jako celek (zvláště, je-li delší), to pak působí, že shazují samotnou akci, a že poškozují její jméno.
V podstatě totéž se často děje i ve fóru o FF na Lopuchu, kdy pak je FFašek naštván, že tak odrazují nováčky. |
|
|
|
| Yakuzza: No a tomu právě tak není. Jasným důkazem je třeba Jerry Goldsmith a jeho Trekové fanfáry, které pokaždé nahrával orchestr pod jiným složením a jsou pokaždé (téměř úplně) stejné. (Vyjma TNG, samozřejmě)
Ale nevím, čím to je. Třeba takovou Orffovu "O Fortuna" si nikdo "jinak" zahrát nedovolí.
BTW odpouštím si spoustu příležitostí ;-)
Hnydopychu! :) Ale do velké míry to souvisí. Ty jsi rozlícen, když vidíš čárku tam, kde být nemá a já zase když vidím, že notový zápis někdo vzal a vyhodil oknem. Popřípadě originál nikdy neslyšel. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Nj, to je už pak samozřejmě otázkou osobního vkusu, reprodukovat nějaké dílo znamená chtě nechtě i to, že do toho dáš i kousek ze sebe, samozřejmě více či méně, to už se nedá nic dělat. Předejít by se tomu dalo, kdyby hudbu reprodukovali roboti.
BTW odpouštím si spoustu příležitostí ;-) |
|
|
|
| Yakuzza: Ale tady není důvod dostávat se do sporu :)
Ty si taky neodpustíš jedinou příležitost vpálit mi gramatiku a hrotím to snad? :) Ano, občas mi z nepozornosti někde něco ujede, ale že bych postrádal základní znalosti? Teď zas zbytečně přeháníš ty.
Hudební podvědomí ti neberu, ale sluch mám. A že se mi nelíbí, že české (třeba i ostatní evropské a jiné (co já vím..)) orchestry neumějí zahrát hudbu hollywoodských filmových skladatelů tak, jak ji hollywoodští filmoví skladatelé napsali, to je fakt, nebo minimálně můj názor - utvořený za nějakých 12 let poslechu různých nahrávek, mimojiné i od orchestru ČRo.
ad Little)
To je můj, a taky jsem zdůraznil, minoritní problém. Nemusím jeho styl a opět nechápu proč je to pro některé z vás problém.
Nerad se opakuju, ale budiž.. Já vám všem věřím, že atmosféra na koncertu a koncert samotný byl supr, ale jak Pozemstan sám přiznal, něco bylo zahrané "jinak". Někomu to vyhovuje, mně osobně to bytostně nesedí.
Na Prague Proms například proběhl koncert nejslavnějších filmových melodií pod taktovkou (také tuším anglického) dirigenta a objevil se opět stejný problém - některé skladby byly od své původní nahrávky téměř k nerozlišení; u některých jsem nechápal jak to může vydávat za hudbu z inkriminovaného filmu. Výsledná atmosféra byla svkvělá, ale nedostal jsem od toho, co jsem dostat chtěl. Třeba měli špatné noty, ale to už mě, coby posluchače, oprávněně moc nezajímá. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Nevím, co bys na těch Littlových vstupech nezkousnul, možná jsem se nevyjádřil dost obratně, ale rozhodně nešlo o žádný rušivý element. Prostě akci moderoval, a to však velice střídmě. Po úvodních skladbách všechny za pořadatele uvítal, stručně vyjmenoval sponzory, což je asi nutnost, a pak asi ve dvou přestávkách mezi skladbami uvedl před publikum vždy jednoho z přítomných skladatelů, který jen krátce vyjádřil (pak zazněl i překlad) své dojmy z Prahy, této akce apod. Znělo to docela vtipně, vkusně, a také se to nijak neprotahovalo. Do druhé části už myslím vstoupil jen na konci s poděkováním a popisem, na jaká pracoviště zapojená do boje proti rakovině půjdou vybrané peníze. Jeho projev byl ale kultivovaný, pokorný, opravdu nic nabubřelého, nic, co by chtělo akci dominovat a dělat z ní nějakou lacinou komerční show...
Pokud jde o tempo, nevím, zda mají ve světě oslavované české orchestry takový nedostatek, ale tady ho určoval britský dirigent. -) U závěrečných titulků z TMP bylo myslím tempo v pořádku, hlavní motiv velice svižný, vystřídaný pozvolnější vedlejší melodií. I když jsem si v poslední době zamiloval spíše pomalejší tempo hlavní melodie ve skladbě The Enterprise, tady to prostě znělo skvěle.
AVip: Tak já vlastně podle názvu znám z českých symfonických orchestrů také jen Českou filharmonii, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a orchestr FOK, resp., jak koukám, přesně Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, přičemž ty dva poslední možná v historii trochu názvy měnily, ale zásadní poznávací znaky snad zůstaly... Řekl bych, že i ony patří k české špičce, a bylo tedy skvělé slyšet mimo jiné i ST hudbu v podání jednoho z nich... -)
Pokud jde o Rudolfinum, že to bylo sídlo Národního shromáždění RČS vím. I když ta budova snad původně patřila divadlu, uspořádání s jedním balkonem a bez samostatných loží je vskutku trochu atypické. Ve vysokých stěnách spodního sálu jsem si skutečně parlament představoval docela dobře. Bohužel jsem na prohlídku moc času neměl. Dorazil jsem asi čtvrt hodiny před začátkem, a stál jsem dlouho frontu s elektronickým lístkem - to byla snad jediná slabší stránka akce, resp. asi Rudolfina vůbec (nepočítám-li sloupy bránící na balkoně ve výhledu, což ale kompenzovala cena vstupenek - i já jsem neviděl zhruba 1/3 orchestru a sboru v levé části, Hypo kousek přede mnou viděla jen při náklonu k Marghovi). Lidé s běžnými lístky měli prostě výhodu a byli rovnou pouštěni dovnitř, zatímco my s lístkem z internetu jsme museli projít přes kontrolu se čtečkou čárového kódu, byť i ta probíhala celkem rychle... Pokrok... -) Pak jsem se interiérem trochu prošel jen o přestávce...
Yakuzza: Také jsem chvílemi cítil nutkání zareagovat podobně ostře, navíc jsem byl na místě, ale snad není nutné diskusi vyhrocovat. -) |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV

|