|
Spravuje: lagga Počet příspěvků: 8290 |
|
|
|
| BorgDog: Dává to takhle očividně větší smysl, i když to možná ideální není. Nedovedu si představit, že bych ty povídky četl v jiném pořadí (nebo aspoň většinu z nich ne) nebo že bych se k nim vracel v průběhu románové řady.
Proto to asi i "nově" vyšlo takto řazené, protože s tím bojovali i jiní. |
|
|
|
| Mirak:
Ano, povídky jsou řazeny zhruba chronologicky, jenže nebyly chronologicky psané. :-) Jinak, jak říká AVip. Sapokowski se snaží v Zaklínači "neutratit žádného zajíce". Tedy žádného důležitého. Výsledkem je to "překrývání" a místy rozpory.
|
|
|
|
| Mvek: Tak až do té poslední povídky, která mě místy mátla (ale to je asi jen tím, že částečně kryptická být má) jsem problém neměl a povídky na sebe buď logicky navazují nebo se aspoň nijak nebijou. Určitě to čti tak jak to v aktuálním vydání vyšlo. Rozhodně z toho mám pocit, že povídky jsou řazeny chronologicky (nebo v případě první knížky je tam rámcový příběh, který po každé povídce "usměrňuje" současný děj). |
|
|
|
| Ono hlavně i v románech je občas dost znát, že Sapkowskému bylo líto říznout do pěkně napsané zápletky... tak tam nechal všechno. |
|
|
|
| Znamená to, že je tedy i nejlepší číst některé povídky souběžně s romány? Je na to nějaký optimalizovaný reading order? |
|
|
|
| Mirak: Ano, správně. Navíc některé povídky jsou údajně vlastně "zužitkované" kousky románů, které z nich byly vyhozeny. Kontinuita je tím pádem velmi problematická, lepší je "nezapadající" brát rovnou jako paralelní realitu. :-)
|
|
|
|
| Aha dik. Rozumim tomu spravne, ze nektere povidky vznikly az po/behem toho co psal romany? Hlavne v te posledni mi prislo, ze ctenari jsou tam podsouvany nektere informace, jak kdyby uz je mel znat. |
|
|
|
| Mirak:
1.) Chronologie Zaklínačské ságy je nejasná a obecně "chybová," protože Sapkowski přidával povídky porůznu za sebe, jak ho zrovna napadlo. "Něco víc" je cosi na způsob snahy "smířit" povídkovou a románovou sérii, jsou v ní smíchány události z obou a pojaty tak, že si čtenář může vybrat, co bylo "skutečné" a co ne, mimo jiné i v těch bodech, které zmiňuješ. Když si přečteš románovou sérii, porozumíš tomu líp.
2.) Je to celkem jedno, ta povídka je postavena čistě na "co by kdyby."
|
|
|
|
| 1. Nejsem si jistej na kolik jsem pochopil predposledni povidku Neco vic. Pochopil jsem, ramcovou zapletku, kdy Geralt zachrani toho kupce, ktery ho pak dovede k sobe domu, kde se znovu potka s Ciri. Dale je prokladano flashbacky/halucinacemi a neni mi jasne co je co.
Myslim ze v predchozi povidce zaznelo, ze se Geralt do Cintry nikdy nevratil, ale tady tam zjevne byl. Jeho setkani se smrti beru jako halucinaci. Dale se setkal s Yennefer o nejake slavnosti a opet ji zprznil, to se stalo nebo halucinace? Pak potka Marigolda behem zacatku nejake valky a utikaji spolu, to dal rozvedene neni?
Asi mi v tom ten hlavni bordel dela, ze tam nejsou zadna data podle kterych by bylo poznat kolik casu mezi jednotlivymi flashbacky uteklo. A kolik casu melo uplynout mezi setkanim s Ciri v Brokilonu a tim druhym, vi se to?
2. jeste mi chybi docist jakysi epilog z alternativni budoucnosti. Mam to cist ted nebo nekdy az pozdeji mezi knizkami?
Diky |
|
|
|
| 1. Nejsem si jistej na kolik jsem pochopil predposledni povidku Neco vic. Pochopil jsem, ramcovou zapletku, kdy Geralt zachrani toho kupce, ktery ho pak dovede k sobe domu, kde se znovu potka s Ciri. Dale je prokladano flashbacky/halucinacemi a neni mi jasne co je co.
Myslim ze v predchozi povidce zaznelo, ze se Geralt do Cintry nikdy nevratil, ale tady tam zjevne byl. Jeho setkani se smrti beru jako halucinaci. Dale se setkal s Yennefer o nejake slavnosti a opet ji zprznil, to se stalo nebo halucinace? Pak potka Marigolda behem zacatku nejake valky a utikaji spolu, to dal rozvedene neni?
Asi mi v tom ten hlavni bordel dela, ze tam nejsou zadna data podle kterych by bylo poznat kolik casu mezi jednotlivymi flashbacky uteklo. A kolik casu melo uplynout mezi setkanim s Ciri v Brokilonu a tim druhym, vi se to?
2. jeste mi chybi docist jakysi epilog z alternativni budoucnosti. Mam to cist ted nebo nekdy az pozdeji mezi knizkami?
Diky |
|
|
|
| Mirak: Jestli jsem odborník nevím, ale zkus to. :-)
|
|
|
|
| TelemachusRhade:
Děkuji mockrát za odpověď
|
|
|
|
| Je tu nejaky odbornik na Zaklinace? Docitam druhou povidkovou knizku a chtel bych si par veci ujasnit... |
|
|
|
| Ano a ano. Ale trochu vyčkáváme až jestli se někdo v Hollywoodu rozhoupe k sequelu. Rozhodně jsou tam prioritnější tituly, třeba Gibsonův Hrabě nula. Nebo KUSY :-) |
|
|
|
| Tak jsem zjsitl, že chystáte znova Enderovu hru, chystají se i další Enderovky? nebo Cardovky?:-) |
|
|
|
| TelemachusRhade:
Dočetl jsem Ztracenou bránu. Kniha se mi moc líbila, můsím poděkovat za její vydání:-) A chtěl bych se zeptat zda výhledově není plánován další díl - The Gate Thief??
|
|
|
|
| Pozemstan:
kdy lidé tleskali člověku, který přišel ke klavíru.
A tohle je přesně důvod, proč je lepší moc "neplácat" předem, jednak je to tak trochu bianco šek a uplácení, jednak nikdy nelze úplně vyloučit podobné faux pas...
Ale jinak ta akce zní velice zajímavě!
A koncerty jsou málokdy extrémně dlouhé... (on je to docela záhul, tím myslím fyzicky - co si budeme povídat...) |
|
|
|
| Když přišla na pátečním setkání SN v rozhovoru s AVipem řeč na koncerty vážné hudby, kde rozváděl příspěvek níže, ani jsem nezmínil, že jsem byl 1. ledna v jabloneckém Městském divadle na novoročním koncertě Filharmonie Hradec Králové pod vedením německého dirigenta Andrease Sebastiana Weisera (který mj. spolupracoval i se slavným indickým dirigentem Zubinem Mehtou, jenž téhož dne dirigoval koncert Vídeňských filharmoniků).
Možná i vlivem toho, že v úvodu pronesl primátor Jablonce novoroční projev a ocenil dvě významné osobnosti města, bohužel nakonec z první části vypustili valčík Johanna Strausse ml. Na krásném modrém Dunaji (i když jsme jej mohli toho dne slyšet v televizi z Vídně), avšak zazněly jiné známé valčíkové a podobné melodie.
Mile mě ale překvapila druhá část věnovaná americkým skladbám, byť samozřejmě ne přímo z fantastické či filmové oblasti, v případě Gershwinovy Rapsodie v modrém i s klavírním doprovodem. Nejprve však zazněl známý Sousův vojenský pochod The Stars And Stripes Forever (orchestrální podání bylo logicky odlišné od tradičního čistě dechového, ale líbilo se mi) a později také poněkud humorná adaptace taktéž americké národní melodie Yankee Doodle podle Mortona Goulda, jejíž název jsem dosud neznal.
V relativně malém jabloneckém divadle se musel velký symfonický orchestr (navíc spolu s klavírem a jazzovými nástroji) poněkud protáhnout do dálky a využít celou hloubku jeviště, ale myslím, že po akustické stránce vše fungovalo skvěle a všichni umělci předvedli velmi dobré výkony, byť závěrečné bouřlivé ovace nebyly ve stoje. Snad jen saxofonisté v Rapsodii v modrém předvedli z počátku improvizaci znějící alespoň z mého subjektivního pohledu poněkud rozladěněji, než bylo zdrávo, ale brzy již orchestr i zde zněl dobře sehraně a celkově i tuto zřejmě docela náročnou a poměrně dlouhou skladbu spolu s klavírem zvládl skvěle.
Došlo alespoň na jeden krátký přídavek, i když orchestr, který měl přímo před divadlem přistavený autobus, zjevně spěchal domů, takže celá akce běžící od 19 hodin skončila už krátce po 21. hodině. Královéhradecká filharmonie přitom prý vystoupila v Jablonci již na loňském novoročním koncertě, takže jisté "zdržení" doprovodným programem města, mohla očekávat. Mimochodem, ještě před začátkem si ve foyer primátor přiťukával s příchozími občany, čímž téměř blokoval průchod mezi levou a pravou stranou divadla (byť šlo projít až v sále či vyšších patrech)... -) Trochu nepříjemné mohlo být, že město prý vykoupilo pro sebe všechna sedadla v přízemí a na prvním balkóně, takže byl pro volný prodej uvolněn jen druhý balkón. Divadlo se tak však alespoň z vrchu zdálo téměř plné (kromě míst pro stání a části bočních sedadel - právě na ně byla vykázána mírně protestující skupinka nepříliš společensky oblečených cizinců, možná Rusů, která původně zabírala místa někomu ve vyšší řadě 2. balkónu, nakonec však tak získala zřejmě mnohem lepší výhled na úrovni lóže, byť z boku). I my jsme ale nahoře díky velké stupňovitosti hlediště měli výhled docela dobrý.
Jak říkal AVip na setkání, že na koncertu orchestru FOK někteří starwarsáci odešli předčasně před přídavkem, tady podobný problém snad nebyl, ale k vtipné události došlo ve chvíli, kdy lidé tleskali člověku, který přišel ke klavíru. Jednalo se však o technika, který křídlo jen otevřel a zase odešel. Klavírista Karel Košárek dorazil na jeviště až vzápětí. -) Když se pak po skladbě technik vrátil, aby křídlo zavřel, mírně se s úsměvem uklonil. Drobného faux pas diváků si všiml také dirigent, který se při následujícím příchodu krátce dotkl pro změnu víka kláves klavíru s náznakem jeho dovírání, za mírného potlesku pobaveného publika... -) |
|
|
|
| Jinak včera jsem si dopřál velice hezký kulturní zážitek ve Smetanově síni Obecního domu:
FILMOVÉ INSPIRACE
http://www.fok.cz/koncert/filmove-inspirace/
Název není úplně výstižný, ale na straně druhé, proč ne... a starwarsáci to evidentně vzali "ztečí" (a vůbec se jim nedivím).
Program sestával ze dvou hlavních částí, nejprve zazněly klasické Holstovy Planety, kde nelze FOK vůbec nic vytknout, snad jisté pobavení mi na tváři vyloudilo aranžmá, které se dosti blížilo druhé části koncertu (ale to je zase s ohledem na všechny okolnosti zcela logické).
Ve druhé části zazněla suita Hvězdných Válek od Johna Williamse (jedná se o koncertní kompilaci a úpravu známých melodií z E4 a E5).
Nemám prakticky žádnou výhradu, snad až na malinkatý přípodotek, že to bylo trošku rychlejší, než je člověk zvyklý - ale, jelikož se zde bavíme o koncertní úpravě, tak nemohu zodpovědně posoudit, nakolik jde o invenci orchestru a nakolik jde o záměr samotného skladatele (a spíš si bych si tipnul to druhé, neboť dostupné podklady udávají odpovídající délku na minuty), navíc mám pocit, že jsem tuhle úpravu už kdysi při nějaké příležitosti slyšel.
Samozřejmě, nešlo se zcela vyhnout nějakým drobným nástrojovým substitucím, ale to je v rámci možností očekávatelné a je to "nic proti ničemu" (a zas, nemělo by smysl, kdyby to všichni hráli úplně stejně).
A na závěr (po "standing ovations", které byly zcela zasloužené) zazněl přídavek ve formě hlavní melodie z filmu Dobyvatelé Ztracené Archy. Opět, nebylo co vytknout a byl to skvělý zážitek.
Přiznám se, že návštěvou tohoto koncertu jsem si splnil hned několik dlouhodobých přání a rozhodně se mi tímto dostal FOK "na radar" (normálně chodívám spíš na Českou Filharmonii do Rudolfina).
Návštěvu koncertu FOK doporučuji, není to žádný "fok" (:-D) - na rozdíl od jistého jiného pražského orchestru, který, nakolik jsem schopen podle dotupných záznamů posoudit, hraje rok od roku falešněji. |
|
|
|
| Doufám, že se v letoším edičním plánu Laser-booku najde místo na Shadows in Flight:-) (Píšu to těď, protože nevím, kdy Laser-booku tvoří ediční plán:-) |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV

|