|
Spravuje: Mvek Počet příspěvků: 3132 |
|
|
|
| Zmínku o Leningradu bez energie v ST4 jsem vždy považoval za nesprávný odhad názvu města v budoucnosti. Až s válkou na Ukrajině, kdy víc koukám do mapy v dané oblasti, zjišťuju, že zmínka o Leningradu v ST4 nemusí být špatně, protože správní oblast okolo Petrohradu se pořád jmenuje Leningradská.... |
|
|
|
| StarTrekKnihy.cz:
UHD Star Treku III
Paleba -> Paleta
Jinak tedy pěkný rozbor. Co se týče barevné palety - vždy je otázka, která je ta nejsprávnější správná, někomu se ty odchylky od originálu můžou líbit.
Zaujalo mě to předčasné odhalení McCoye.
|
|
|
|
| tak to je tedy šílený - 23 let, to prostě není možný.... |
|
|
|
| No osobně můj nejoblíbenější. :-) |
|
|
|
| Mirak:
Úvod FC je perfektní tak, jak je, neměnil bych na něm ani jeden záběr.
Vysvětlení realizace cesty zpět časem tak, jak ji ukázal FC: Může jich být několik. Předně tu cestu časem mohli samotní Borgové považovat za rizikový nestabilní element, který by měnil jejich historii a tak to opravdu brali jen jako záložní plán, ke kterému z důvodu rizikovosti lidstva pro Borgy ale museli přistoupit i přes vyšší riziko.
Dál je možné, že čistě cestu časem (např. několika krychlí) by jim nedovolila nějaká vyšší moc - buď nějaká ta časová komise z 29. stol. nebo Q, atp.
Víme přeci, že Borgové ze ztroskotané koule mají určitým způsobem přivolat Borgy do 23. stol. a k tomuto by nedošlo, kdyby události proběhly jinak.
Jinak ale pěkný rozbor, s tím, že je škoda, že Defiant nedovezl i O´Briena se dá souhlasit, ale postav v ST je vždy tak moc, že jestli měli dostat prostor všichni hlavní z TNG, už by se tam asi plnohodnotně nevešel.
Dál bych řekl, že Generations má své obrovské kouzlo, je to prostě konec TNG tak, jak jsme ji znali. FC má stejně významné kouzlo jako start nové éry (i pro DS9, VOY, ENT). |
|
|
|
| Star Trek VIII: First Contact
- Byl jsem opravdu zvědavý, jak na mě bude První kontakt po tolika letech působit. Ve výsledku bych řekl, že jsem víceméně dostal to, co jsem od toho očekával. Oproti Generations v sobě rozhodně nezapře určitou popcornovitost nebo řekněme snahu zalíbit se mainstreamu (ale ono to v proměnlivé míře platí o všech ST filmech), což je místy otravné. Nemůžu ale říct, že bych to měl tvůrcům vyloženě za zlé, protože je to kompenzováno vícero velkolepými scénami a pamětihodnými momenty, kterých měl Generations v mých očích po hříchu málo. Ono se to asi dá shrnout velmi jednoduše. First Contact v žádném případě není dokonalý film, ale bavil jsem se podstatně více než u mdlého Generations.
- Na to, že má film skoro dvě hodiny, přišel mi úvod i na poměry ostatních trekových filmů brutálně zkratkovitý. Naprosto rozumím tomu, že nebylo potřeba po xté ukazovat odlet zbrusu nové Enterprise ze suchého doku (a za to díky), ale pětimunový úvod před odhalením borgské hrozby, by myslím vůbec nebyl na škodu. Mohli nenásilnou formou ukázat interiéry Enterprise-E a zároveň několika casual dialogy adresovat Geordiho nové oči nebo dát poručíku Hawkovi alespoň povrchní background. Tohle byla jedna z věcí, které se mi naopak na Generations moc líbily. I to potvrzení přítomnosti Borgů nemuselo být tak okamžité. Picardovi se zdá sen a hned vzápětí ho admirál Hayes informuje, že se Borgové blíží. Too soon.
- Bylo myslím pochopitelné, že se tvůrci během seriálu nikdy neodhodlali k plnohodnotnému sequelu k The Best of Both Worlds, protože s televizním rozpočtem v kombinaci s omezenými možnostmi počátku 90. let, by se tak velkolepá zápletka koncipovala dost složitě. Vymyslet pro Borgy přízemnější náměty typu I, Borg a do jisté míry také Descent, tak zůstávalo v podstatě jedinou reálnou variantou. Jsem ale rozhodně rád, že na pokračování nakonec došlo, protože film je pro to ideální platformou. Myslím, že by byla věčná škoda Picarda už nikdy nekonfrontovat s Borgy. Je to totiž konflikt, který se přímo nabízí současně v osobní i v big picture rovině.
- Každopádně flashback o Picardově nikdy neviděné asimilaci byl působivý. Nikdy mě nenapadlo, že Flotila v případném dalším střetu s Borgy bude Picarda považovat za bezpečnostní riziko, ale z určité perspektivy to asi smysl dává. Bitva o sektor 001 vypadá výborně i po 25 letech. Designy nových lodí jsou také vesměs povedené. Vždycky se mi moc líbilo, jak se jim díky logické přítomnosti Defiantu, povedlo do děje hladce zakomponovat také Worfa. Je to pure win-win situace, protože i příznivci DS9 mají možnost vidět Defiant v situaci, ke které byl navržen. Vlastně jsem si teď i říkal, že by nebylo nic proti ničemu, kdyby s Worfem navštívil Enterprise i O'Brien. Velmi dobře si ho dovedu představit v menší roli jak v rámci zápletky na Zemi, tak klidně i v šarvátkách s Borgy na Enterprise.
- S vysvětlením cestování do minulosti je to dost úsměvné a když nad smysluplností borgského plánu přemýšlíte déle než tři vteřiny, začne se hroutit jako domeček z karet. Nebylo by tedy pro Borgy jednodušší prostě rovnou cestovat do minulosti a asimilovat Zemi? Ale abych byl fér, tak je zase potřeba dodat, že si vybrali nesmírně zajímavou destinaci. První kontakt s Vulkánci je ve světě Star Treku ikonická událost a navíc se z pohledu diváka stále jednalo o relativně vzdálenou budoucnost. Nehledě na okolnosti je to pro mě tedy mnohonásobně zábavnější varianta, než třeba záchrana velryb v soudobém San Franciscu.
- Děj se po příletu do roku 2063 rozdělí na dvě hlavní dějové linie. Příběhová větev odehrávající se na Enterprise mě bavila nepoměrně víc. Souboje s Borgy na částečně asimilované Enterprise se Frakesovi povedlo natočit opravdu skvěle. Má to tíživou atmosféru, uvěřitelnou choreorafii a je to legitimně napínavé. To vše v průměrných startrekových přestřelkách většinou absentuje. Povedený mi přišel i velkolepý segment v simulátoru ve světě Dixona Hilla. Minimálně proto, že to byl milý callback k seriálu. Celá anabáze odehrávající se na deflektoru Enterprise vypadala vizuálně také dobře, ale myslím, že by jí prospěly agresivnější nůžky, protože mi to přišlo zbytečně dlouhé. Trochu pochybné mi přišlo opakované zdůvodnění nutnosti zabíjet asimilované členy posádky. Chápu, že bojovali za budoucnost lidstva a nemohli si dovolit příliš riskovat, ale mělo to tedy zaznít v tomto duchu. Vždyť Picard je jinak živoucí důkaz toho, že asimilaci lze zvrátit, i když se to neobejde bez trvalých následků.
- Za velmi kontroverzní se pak dá rozhodně označit existence borgské královny. Osobně na to nemám vyloženě vyhraněný názor. Z pragmatického hlediska chápu, že bojovat dvě hodiny proti vesmírným zombíkům má svá úskalí, a proto mi vytvoření královny po vzoru mravenců nebo včel tudíž nepřijde až tak skandální. Samozřejmě to sebou nese celou řadu otázek a film až tak do hloubky nepřekvapivě nejde, ale z větší části mi to nevadilo. Její přítomnost v bitvě u Wolf 359 nemusela být nutně fyzická a záběry na ni mohly být klidně abstraktním vyjádřením přítomnosti jejího vědomí. Velkým plusem je, že Alice Krige ji ztvárnila prostě skvěle. I díky ní a minimalisticky pojaté masce a kostýmu, nesklouzávají Borgové jako druh do totálního absurdna. Z Datovy dějové linie mám ale velmi rozpačité pocity, což ostatně platilo i u Generations. Mám Data rád a na úspěchu TNG má nepochybně lví podíl, ale aktivace emočipu ho připravila o jisté kouzlo (nečekaně, já vím). Interakce mezi ním a královnou bych si dovedl představit, i když by aktivovaný emočip neměl a vlastně to mohlo být i zajímavější.
- Film naštěstí maximálně těží z talentu Patricka Stewarta, takže primární roli stejně hraje jeho story-arc s podvědomou touhou po pomstě. Moudré rozhodnutí. Asi bych ocenil trochu minimalističtější projevy Picardova pomstychtivého chování (třeba bych vynechal maniakální střílení samopalem do Borgů), ale chápu tu nutnost kompromisu, protože filmu musí rozumět i diváci, kteří TNG nesledovali a Picardovo běžné chování prostě neznají. To se podle mě projevilo také ve vyhrocené scéně s Worfem, kde to eskaluje takovým způsobem, že Picard Worfa označí za zbabělce. Scéna ke konci v Picardově pracovně je ale zlatým hřebem celého filmu a obsahuje přesně to, co bylo na TNG vždycky nejlepší.
- Druhá dějová linie odehrávající se na Zemi je podstatně odlehčenější. Většina scén mi přišla koukatelná. Jediná skutečně trapná mi přišla jen scéna s opilou Deannou. Udělat z uznávaného průkopníka Zeframa Cochranea neambiciózního alkoholika mohlo dopadnout špatně, ale fantastický James Cromwell udělal ze scénáristů vizionáře, protože to fungovalo na jedničku. Několik scén doslova zachraňuje Cromwellova přirozená nenucenost. Samotná finální scéna s prvním kontaktem byla také úžasná. Opět si zaslouží pochvalu Frakes, kterému se v ní povedlo navodit sense of wonder, který byl u takové scény naprosto nezbytný. Většina hlavních postav je ale na Zemi zoufale nevyužitá. U Geordiho a Deanny mi to až tak nevadilo, ale Riker byl na Zemi bohužel v podstatě zbytečný. To je pravděpodobně tak trochu daň za to, že zároveň seděl na režisérské židli.
- Alfre Woodard jako Lily Sloane mi ze začátku filmu lezla na nervy, ale v pozdějších scénách byla Stewartovi důstojným sparring partnerem. Stále ale nejsem přesvědčený, že její roli ve filmu nemohla zastat tradičně upozaděná Beverly. Kdo jiný by měl Picarda konfrontovat ohledně jeho iracionálního chování? Mladý Neal McDonough se mi v roli poručíka Hawka moc líbil a přišlo mi škoda ho zabili. TNG se stabilníhno pilota v průběhu 7 sezón etablovat nepovedlo, proč to nezkusit ve filmech? V pidiroličce pilota Defiantu mě pobavil dnes známý sitcomový herec Adam Scott. Na závěr musím pochválit ještě dvě skvělá camea. Scéna s pohotovostním lékařským hologramem sice nebyla extra vtipná, ale jeho pouhá přítomnost je přesně ten typ demonstrace sdíleného universa, který se mi líbí. Malá scéna pro Barclayho také moc potěšila.
4/5 |
|
|
|
| tak on se ten termín ještě dvakrát posune... jak je běžné...
ale je z tohoto termínu zjevný (jak psal Tele na startrekknihách), že to bude Kelvin timeline, protože něco jiného by nešlo stihnout připravit + navíc ten JJ v produkci |
|
|
|
| vita: sice nevíme ani to, ale i tak je to pozitivní, protože produkce JJ zajišťuje (už zavedenou) Kelvin Timeline, která má ještě potenciál odvyprávět zajimavé a poutavé příběhy a protože 2 roky není šibeniční čas a dává šanci, že ten příběh tedy bude dobře postavený. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|