Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| leena: Good luck with that... Internet je plný spousty příběhů, jak neuhádali, protože právě aktivovat si jízdenku ve vozidle je už dost podezřelé chování naznačující, že vidíš revizora a jinak bys to neudělala.
Anebo naopak, člověk si pořídí SMS jízdenku včas, ale pak autobus nejede včas a nestíhá dojet (jistě, pravděpodobnost odchycení v tomto případě je mizivá, ale je). V Praze u krátkého lístku je to docela častý případ, opět jsem slyšel dost story o tom, jak někdo měl problém uhádat, že podle jízdního řádu to měl stihnout, ale spoje jely pomalu, tak to nestihl.
Ale hlavně myslet na SMS mi přijde větší oser, než automaticky hledat automat. Stejně jako dřív automaticky hledat označovač. Jediné, kdy je to na hlavu, je když člověk jezdí roky s předplaceným kupónem, a najednou ne, to pak zapomene ale úplně na jízdné, tedy i na tu aplikaci/SMS. |
|
|
|
| Mvek 324453: no heled ja naopak uz nikdy vic tu debetku/kreditku. Nehlede u byvaleho zametnavatele jsme to meli tak, ze premiorvy sms se nam pak odecitaly z platu takze pohoda :) a dve minuty mi prijdou uplne v pohode, proste vlezu do tram nebo busu, koupim a kdyby nahodou revizor tak se da vzdycky domluvit. Kdyz jezdim za segrus do Brna tak proste vim ze k nim si kupuju kratkou pak jezdime vetsinou autem a pak potrebuju dalsi kratkou kdyz jedu na nadrazi :) Myslet na ustavicny prikladani karty by mi asi jeblo fakt. Koupim jednou a nemusim myslet.
|
|
|
|
| Mimochodem Ostrava má nějakou dobu taky podobný systém, ale neměl jsem tu čest vyzkoušet. Brno to má jen asi rok nebo dva, o adventu 2019 to ještě nebylo.
Jo a tuším, že v Praze už je SMS jízdenka asi o 2 Kč dražší, jasně, nic zvláštního, ale při častých jízdách je to škoda.
A Brno má u toho "Pípni a jeď" zas bonus, že mi ta jednorázová hodinová jízdenka platí i více jak hodinu, pokud tedy nenastoupím do dalšího spoje. Tedy pokud mi 60 minut vyprší, zatímco jedu šalinou, tak nemusím vystoupit nebo si něco kupovat, prostě vystupím, až chci, a pořád jedu legálně. |
|
|
|
| leena: Pominu-li to, že mi zaměstnavatel nedovolí aktivovat premium SMS, tak SMS nikdy více. Fakt bych chtěl trnout, zda mi SMS dorazí včas, nemluvě o tom, kdy se člověk rozhodne náhle vběhnout do spoje MHD, protože zrovna přijel.
Ale je tu v Praze PID Lítačka a Brno má asi taky appku, kde to jde koupit třeba přes internet dopředu a aktivovat, ale opět v Praze s nesmyslným 2minutovým zpožděním (naprosto nechápu, proč nemůžu aktivovat lístek a vstoupit do spoje MHD, protože jestli to aktivuji při zahlédnutí revizora, tak to stejně můžu stihnout, nebo naopak by bylo jasné, že jsem to udělal až po delší době).
Nicméně tohle v Brně je nejefektivnější, protože ti to samo spočítá, jaký lístek je pro tebe nejvýhodnější v rámci kalendářního dne. Prostě u vstupu do prostředku si vždy pípneš (na výstup nemusíš, to je jen vhodné v případě, že jedeš jen jednu krátkou jízdu, abys měla jízdenku ještě o 5 Kč lenvější).
A pokud součet samostaných přestupních lístků překročí částku denní jízdenky, naúčtuje ti to tu a nic víc. Platí to ale teda jen pro plnohodnotné jízdné, ne pro studenty, seniory apod., ti si musí ručně koupit lístek a zaplatit kartou, nebo mít papírový, appku, SMS...
Nevýhoda je ta, že pokud přijedeš do Brna odpoledne a odjíždíš dopoledne, vyplatí se ti si stejně ručně koupit 24hodinový, protože zúčtování těch lístků probíhá po skončení provozu někdy ve tři v noci, a tedy by ti to mohlo naúčtovat dva denní, nebo jen ty dílčí, ale za 24 hodin stojící víc než těch 90 Kč za 24hodinový. |
|
|
|
| Mvek: ja mam na tohle sms v mobilu. Proste aktivovany ty premium sms a pak uz jen poslu a mam bez starosti :) myslet na to, ze se musim odlogovat z doparvy nebo proste pokazdy pipat ani nahodou. |
|
|
|
| Bohužel brněnské metro zprovozní až příští víkend, takže o Fénixcou jsem si ho vyzkoušet nemohl.
Nicméně jsem si vyzkoušel "Pípni a jeď" s platební kartou a nyní jak v loterii čekám, kolik mi to opravdu z Google Pay strhne, zatím jen korunu:-). Vtip totiž byl v tom, že jsem si koupil 24hodinový lístek, ale při kontrole stavu karty (to je regulérní úkon), napoprvé NFC selhalo a napodruhé to už bralo jako nástup, a následně opět, takže jsem i ve stejné minutě z prostředku vystoupil, a současně měl denní lístek:-).
Jo, jasně, asi to prostě vezme ten denní a bude to, ale jako tester bych se nedivil ledasčemu. Ono stačí to, že na webu mají, že když na automatu je, že máme označit jízdenku a platba kartou není možná, máme použít papírovou jízdenku. Hm, nevím, kde bych ji sebral, ale zapomněli tam dodat, že mám jít k jinému automatu, protože hned při první jízdě se nám to stalo, ale jen jeden automat v autobusu nefungoval, jak jsem zjistil, když jsem se zeptal řidiče, co mám dělat. |
|
|
|
| Pozemstan: Tak jestli k moderním eurofimám připřahají veterány z Waggonbau Bautzen, tak se není co divit.
Jinak ona platí kupodivu empirická zkušenost, že občas se paradoxně dá vlak zrychlit na vyšší Vmax tím, že se na určitých vozech brzdy zcela vypnou (to samozřejmě jen za předpokladu, že ostatní vagóny dokážou brzdit soupravu ubrzdit z vyšší rychlosti v rámci požadované brzdné křivky), ale to jde udělat jen u jednoho. max. dvou vozů. |
|
|
|
| AVip: Zajímavé, toto byla v obou případech nová souprava InterJet (Pikeovi jsem ve středu při náhodném setkání v práci myslím omylem říkal railjet, což je jiný typ vlaku, označovaný i v názvu linky jako kategorie podobně jako expres či rychlík). Za incidenty na trase do Berlína ale asi tyto soupravy nemohly, jelikož se o InterJetech certifikovaných pro Německo uvažovalo právě jako o řešení, viz Komplikace při cestách Praha – Berlín. Personál DB opakovaně odmítl převzít vlak Českých drah...
Podle průvodčího byl vlak "přebržděný". Bylo také cítit pach jakoby gumové spáleniny podobný občasnému zápachu v pražském metru (tam jsem se také jednou setkal se zastavením vozu po spálení či zaseknutí brzd). Minule, kdy vlak skončil po vyjetí z Hlavního nádraží již pod Vyšehradem, se jej prý nedařilo "odbrzdit".
Nevím, jestli to nemůže souviset i s tím, že ve 22:40 jezdí souprava dlouhá přes celé nástupiště i s řadou starších prázdných vagónů, které zřejmě jen přemísťují na další den, což by pak mohlo brzdy aktivních vagónů přetěžovat...
InterJety by měly být skutečně nové, viz i článek z 9. 3. 2022: Z továrny vyjel poslední InterJet, ČD jej převezmou na přelomu března a dubna. Mají podporovat rychlost až 200 km/h, ale už se prý chystají ještě novější ComfortJety pro rychlost až 230 km/h. -) |
|
|
|
| Zaseknuté brzdy ve vlaku jsem kdysi zažil ve vlaku, který vezl pražské školy na Slovensko v rámci téměř celopražské akce na školu v přírodě
(někdy v roce 1988, tuším, protože ještě rok před tím platilo pravidlo, že vlaky se školami v přírodě nesmí jezdit na noc, toto pravidlo bylo potichu zrušeno koncem roku 1987, po té, co se dva vlaky se školami v přírodě vrátily do Prahy někdy ve tři ráno, protože u Žiliny vykolejil vlak a všechny vlaky ze Slovenska na Prahu nabraly brutální "sekery" - a kupodivu, nikdo nepřišel k úhoně, pomineme-li příjezd opožděný o mnoho hodin).
Tehdy prý za to mohli nějací fakani z nižších tříd, co měli snad zaseknout vagónovou brzdu ještě v Praze - Libni.
Vlak nějak "doskákal" do Pardubic, kde posádka vlaku zjistila, že dál to fakt nepůjde a příslušný vagón byl odpojen fakani rozmístěni po zbytku vlaku. |
|
|
|
| Dnes se expresu do Plzně s odjezdem z Prahy ve 22.40 zase zasekly brzdy, tentokrát až v Hořovicích. Nakonec jsme museli přesednout do rychlíku. Navíc expres nezvykle už z Prahy vyjel pozdě, když souprava teprve ve 22.30 přijela z Plzně. |
|
|
|
| Za 20 let víceméně pravidelných cest autobusem dvakrát týdně mezi Prahou a Jabloncem jsem zažil (zažívám) asi čtvrtý incident, kdy autobus musel na delší dobu zastavit. Jednou se autobusu v kopci před Jabloncem zavařil motor (cca 2004), jednou autobus píchl (cca 2015), nedávno měl opět nějaké problémy s motorem krátce po výjezdu z Jablonce (snad letos na jaře). Tehdy vždy přijel náhradní autobus. Tentokrát šlo poprvé o dopravní nehodu, kdy prý auto najíždějící na dálnici vytlačilo autobus na svodidla. (Řidič si neodpouští poukazovat na to, že řidič automobilu byl Ukrajinec.). Řidič říkal, že má plný autobus svědků, ale když se ptali, kdo to viděl, přihlásil se jen jeden člověk. Sám jsem zaznamenal jen ránu, jako bychom přejeli nějakou traverzu a/nebo si urvali něco na podvozku nebo píchli. Z venku je prý autobus poškrábaný, ale snad pojízdný. Druhé auto prý přišlo o zrcátko.
Byl jsem rád, že i když jsem si nechal v Plzni ujet Pendolino v 16 hodin, s Berounkou v 16:22 jsem i přes zpoždění stihl autobus do Jablonce v 18:20. Nejde o "jabloneckou" společnost Busline, nýbrž o Autobusy VKJ, takže náhradní autobus tentokrát asi nepřijede (už čekáme přes hodinu) a budeme muset čekat do vyřízení nehody, do které se již zapojila i policie (ačkoli ji řidič autobusu nevolal a chtěl sepsat protokol jen s řidičem druhého vozu)... |
|
|
|
| Pozemstan: Zrovna o tomto víkendu jsem si to v praxi vyzkoušel s Jižním Expresem na trase Praha - České Budějovice. :-)
Je to docela dobré spojení a až bude koryto dokorytováno, tak by se i Č. Budějovice mohly dostat do pásma pod dvě hodiny.
Cestou mne zaujalo to, že přes proklamace v médiích není stavba dokončena, z Budějovic jsme jeli viditelně po "nesprávné koleji" a je tam dokonce krátký jednokolejný úsek, kde se čeká na křižování.
Co mne taky zaujalo, že mezi Táborem a Č. Budějovicemi bylo vidět u trati docela velké množství dnes už poměrně obskurních návěstí typu "rychlostník r". Asi to nějak souvisí s ještě pořád pokračující stavbou. |
|
|
|
| Pozemstan: Patrně, ale reportáž taky zrovna nedává otázku, proč tak přesné tvary. Ta hvězda možná byla spíš kreativita tvůrce mise a asi by to mohly být všelijaké klikyháky. |
|
|
|
| Pozemstan 323623: "Možná měly" *měli
|
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|