Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Je mi úplně jedno, co na tom černém podkladu bude - nelíbí se mi ten černý podklad. Tohle je stejné, jako když některá hra ignoruje prohození os X a Y, protože většina hráčů je okay s defaultem. Že to nějakých 5 % bez toho prostě nedokáže hrát, je jedno. Že tohle nějakých 5 % procent lidí, včetně moji ženy, nedokáže přečíst dal jak z půl metru, je jedno.
Úplně stejně by to bylo u mě, kdyby byly názvy a čísla linek vysvícena na autobusech modře. Naše minimum lidí se seříznutými očima by prostě nevědělo, kam jede - proto je tam oranžová. Černá na zastávkách a značeních je prostě píčovina, proto se od ní kdysi upustilo. Ach jo. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Ve zkratce: Newag* naistaloval** do vlaků update těsně před tím než měli být poslány do servisu po 1 milionu kilometrů.
*výrobce kolejové dopravy - vlaky, tramvaje, motorové jednotky...
** bez vědomi provozovatele a certifikační autority
Update zahrnoval:
1) Geofencing (nebylo možné opravovat vlaky v servisních střediscích konkurence a dopravce)
2) Výroba umělé poruchy po definovaném čase (vypnutí sekundárního kompresoru), takže vlak nebylo možné nastartovat bez toho aniž by zahlásil chybu.
Motivací bylo omezení servisu konkurencí.
Pokud vím, tak Newag dodal / má dodat vlaky i do ČR. (miliardové zakázky)
Mám spoustu otázek a absolutně nechápu, proč to není velká kauza. Jak se k tomu staví ČD, SŽ případně ministerstvo dopravy? Myslím, že toto téma je extrémně důležité téma i pro AŽD, protože má kritický vliv na bezpečnost kolejové dopravy.
Nejsem šotouš a tudíž nevím, jak funguje certifikace vlaků u nás / v EU, ale jsem jist, že certifikační autorita by měla k tomuto mít přístup a někdo nedělal svoji práci. Pokud ti lidi chtějí dělat svoji práci vážně, tak musí koupi všeho od Newagu prověřit a software musí být otevřeně přístupný všem zúčastněným.
Já vůbec nechápu, že lidem nedochází, jak neskutečný problém to je. To PLC se musí stát "pro bezpečnost kritický systém" - v současnosti není. Ti kdo si vzpomenou na zkratku MCAS, si uvědomí, jak kritické je počítačové řízení dopravního prostředku.
Taková zajímavost je, že 30 dodaných vlaků mělo 26 verzí softwaru, i když jsou hardwarově naprosto stejné.
|
|
|
|
| Marshall: Tuhle kauzu neznám a bohužel nemám čas na sledování hodinového videa, ale čtu dobře DRM? :-D |
|
|
|
| Pokud chcete vidět jak funguje megakurvítko, které výrobce (Newag) zabudoval do vlaků v Polsku doporučuji: 37C3 - Breaking "DRM" in Polish trains
Zajímalo by mě, co na to Čeští dopravci, kteří od nich vlaky kupují. |
|
|
|
| Jde totiž o to, že na výpisu banky (Revolutu) je ta "registrační" platba vedená jako Googlu, zatímco ta skutečná platba je Lítačce. Prostě mi to nedává smysl. Když mi takhle sežere (ale obvykle dolar, nebo euro, ne 30 Kč) AirBnB, Booking nebo podobné společnosti, na to zvyklý jsem. |
|
|
|
| AVip: Právě, to bych chápal. Tohle vypadá, že si tu registraci dělá Google při pouhém načtení údajů pro netové platby z GPay, které jsem asi někdy potvrdil, že si do účtu nechám uložit. Obecně tu kartu nemám snad v GPay ani pro NFC platby. A viděl jsem jediný efekt v tom, že to do brány ČSOB vyplnilo údaje té karty.
No, uvidíme při příštím nákupu jízdenek, budu mít dost příležitostí to pozorovat:-). |
|
|
|
| Mvek:
jestli je to normální,
Je to normální.
Vítej do světa online plateb.
Jedná se o zkušební transakci, kterou se ověřuje, je-li daná karta (či jiný platební prostředek atp.) funkční či nikoliv.
Ale mělo by se to stát jen jednou, resp. jen jednou při registraci nové karty. |
|
|
|
| Já teda nevím, jestli je to normální, a jestli je to nějaká chyba Google, PID Lítačky, nebo ČSOB platební brány, nicméně při nákupu lístků v aplikaci přes tuto bránu mi vyskočí nabídka Google Pay, jestli chci předvyplnit údaje o kartě. Po potvrzení a doplnění jen CVC mi tedy je vyplní, ale souběžně mi na té kartě udělá transakci 30 Kč (s informací, že to Google). Já pak potvrdím v bráně svoji platbu za lístky (třeba 40 Kč).
Google platba 30 Kč se po pár minutách stornuje a zůstane jen ta korektní platba. |
|
|
|
| Ad kontrola dokladu revizorem / průvodčím: v těch jejich bazmecích chybí šifrovací klíče, bez kterých neprojde platba.
Alespoň revizora určitě, u těch bazmeků, co mají průvodčí si tedy nejsem 100% jist (:-D), ale divil bych se, kdyby ano (pokud někdo někdy platil jízdenku ve vlaku kartou -pokud to vůbec jde- může doplnit).
***
A co se doručování čehokoli poštou týče - no to je přesně ono, co musí doručovat, je opruz, "plain and simple", abych tak řekl. |
|
|
|
| Telemachus Rhade 326987: mam placeni mobilem, ale NFC mam permanetne vyple a zapinam jenom na platbu :) mam ho v horni sjizdeci liste takze je to otazka ani ne dvou sekund to aktivovat a po zaplaceni to zpatky deaktivuju v jednom kliku :)
AVip 326985: add litacka a inkarta do mobilu, helem mam inkartu v ramci cd appky, ale pouzivam primarne tu plastovou kartu protoze proste jak jsem psala, dost casto ve vlaku spim (a to samy v hmd po Praze) a proste je pro me milionkrat pohodlnejsi vytahnout kartu z obalu mobilu nez lizt do mobilu, spoustet data, hledat appku, spoustet appku. Vytahnu plastovou karticku revizor/pruvodci zkontroluje, zandam a spim dal :)
add vyrizeni litacky: karta mi pak prisla postou normalne do schranky asi za 14 dni tj zadny opruz :) |
|
|
|
| Telemachus Rhade: "Karta" na mobilu ve smyslu dopravy není o NFC, ale QR kódu. Ale i kdyby, to zrovna nepotřebuješ často, tak není problém si NFC deaktivovat. Já to běžně dělám nyní kvůli stravenkové kartě v mobilu. Nemám rád zbytečné BT, NFC atd., když ho nepoužívám, ať už pro úsporu baterie, z ezo důvodů, proč zbytečně se furt ozařovat dalším EM, když nemusím, tak z bezpečnostních.
Nicméně "použití platební karty jako sbírky kuponů k nahlížení čtečkou nějakým revizorem" je naprostá neznalost principu čipů v kartách.
Snad se nepletu na základě svých zapomenutých SIM znalostí, že kupóny jsou nahrané v podobě aplikací na čipu. Jsou v oddělených secure doménách, a tedy těžko může někdo číst z jiné, ke které nemá oprávnění, natož do nich zasahovat. A na tohle jsou mezinárodní přísné standardy, takže toho bych se fakt nebál.
Jediné, čeho bych se trochu bál, aby prostě zařízení na čtení (a tedy NFC vysílání) nebylo u revizora apod. silné a nepoškodilo čip, přičemž by to nebyl schválený způsob (platba u obchodníka) a banka by se mohla cukat. Ne, že bych věděl, že se to někdy stalo, ale jestli se nepletu, většina bank má použití jejich karet na cokoliv dalšího proti pravidlům.
Totéž občanky s čipem (tam lze totiž nahrát elektronický podpis). |
|
|
|
| AVip: Však mám dva, takže mobil zjistím, že má problém a můžu přenést hned. Kartu zjistím leda při placení (což ale stejně jsem nějakou dobu rukojmím banky a platím mobilem, abych měl 1 % zpět).
A právě i proto mám dva, ten druhý víc secure, kam necpu kdovíjaké aplikace a který nemám běžně v ruce, takže nehrozí, že mi ho někdo třeba i vytrhne z ruky, nebo se rozfláká. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: "v porovnání s IDOL systémem Libereckého kraje"
Tam už nově také funguje možnost využívání jiných karet jako In karty nebo Lítačky (těch jen jako identifikátory) nebo platební karty (i pro výhodné jednorázové platby jako u elektronické peněženky v Opuscard). Také lze použít mobilní aplikaci Idolka (loni na jaře se ale objevovala kritika). Jedna cesta "tramvají" (nyní dosud částečně autobusem) do Liberce vyjde s Idolkou na 33 Kč místo asi 42 (loni to snad bylo 30 a 40). Když jsem ale chtěl na cesty mezi Jabloncem a Libercem ještě pro návštěvy táty dlouhodobý kupon, bylo nutno si koupit kupon pro celou MHD v Jablonci a Liberci dohromady za asi 7000 Kč (nyní už by to stálo 7920), což bylo za jednu trasu docela hodně, byť stále výhodnější než i ty zlevněné jednorázové jízdenky. Osud tomu chtěl, že jsem kupon zakoupil asi den před tátovou smrtí... Domov důchodců byl hned u tramvajové trati, jinak s In 50 mohu pro cesty mezi Jabloncem a Libercem využít vlak za 19 Kč.
Možná bych ten kupon mohl využít na kombinované jízdné do Prahy, kde by to pokrylo menší část nákladů, ale to jsem ještě nezkoušel.
Jinak je ale s kuponem Idol zvláštní, že snad nejsou jednotná pravidla pro nastupování od dopravních prostředků, takže v Jablonci je snad stále nutné ukázat kupon (i v mobilní aplikaci QR kód) při nastupování řidiči, zatímco v Liberci už nikoli. Paradoxní by to bylo zejména právě na společné trati Jablonec - Liberec, kdy by záleželo na směru jízdy. Sám jsem tam při odjezdu z Jablonce řidiči nic neukazoval, takže jsem možná jel oficiálně na černo, ale při přestupu z náhradního autobusu na tramvaj ve Vratislavicích už by to bylo podle pravidel (ale tento spoj se možná úplně nebere jako součást MHD Jablonce)...
"MHD v Liberci:
Cestující neprování při přestupu na MHD v Liberci žádné odbavení. Kontrolu platného jízdního dokladu provádí přepravní kontrola namátkově. Cestující při takové kontrole předkládá platný papírový jízdní doklad spolu s dokladem dokazující případný nárok na slevu. Přepravní kontrola naskenuje QR kód na jízdence na čtečce odbavovacího zařízení. Pokud je jízdenka platná a má dostatečnou časovou rezervu na provedení jízdy do cílové stanice, je odbavení bez dalšího doplatku.
MHD v České Lípě a Jablonci nad Nisou:
Cestující sdělí řidiči cílovou stanici s dovětkem, že má zakoupenou přestupní jízdenku. QR kód na jízdence nebo v aplikaci naskenuje na čtečce odbavovacího zařízení, spolu s jízdenkou předkládá doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je jízdenka platná a má dostatečnou časovou rezervu na provedení jízdy do cílové stanice, je odbavení bez dalšího doplatku."
Pokud jde o platby, např. Můj vlak umožňuje nabití kreditu (třeba i přes účet v prohlížeči počítače mimo mobil), přičemž se pak platí z tohoto kreditu. Podobně funguje Regiojet a zřejmě i "elektronická peněženka" Idol nebo také Plzeňská karta, kde to zatím nevyužívám. |
|
|
|
| Placení mobilem a konstantně zapnuté NFC je pro mě totální no-go. Stejně tak použití platební karty jako sbírky kuponů k nahlížení čtečkou nějakým revizorem. Takže já mám zelenou lítačku a před ní OpenCard. Nějak mě ty karty neurážejí, minimálně třeba v porovnání s IDOL systémem Libereckého kraje :)
Ale prostě zastávám názor, že k penězům má mít přístup co nejméně digitálních spojek - ideálně jen terminály a bankomaty, protože mají šifrování. Taková platba do aplikace tabletu, což se rozmáhá poslední dobou po festivalech, je mi taky silně proti srsti. |
|
|
|
| Mvek:
Při selhání karty až při kontrole bude asi taky problém. Trochu vidím výhodu, že u telefonu to člověk ví spíš, než u té karty.
Chcípne ti něco* v telefonu a jsi tam, kde jsi při selhání karty. Tomu se nedá pomoct... vždycky je zde nějaké riziko.
* ono ani nemusí něco chcípnout natvrdo, stačí když se "špatně vyspí" firmware telefonu.
Ale na přepravní kontrolu raději vytahuju v pouzdře zabalenou platební kartu, než něco, z čeho se dají přečíst citlivé údaje třeba i okometricky (a případy lidí s fotografickou pamětí schopných zneužít něco, co viděli na zlomek sekundy, se staly i u nás).
Ale zase, nepochopme se špatně.
Vlakem už jinak než "na mobil" nejezdím a dovedu si představit, že časem bych přešel k podobnému řešení i u MHD.
|
|
|
|
| leena:
platim kartou v mobilu, kartu fyzickou uz skoro nenosim a kdyz uz tak v penezence, ktera je vecne veku na dne baglu
Whatever floats your boat, so to speak...
... ale tím spíš nechápu, proč neuděláš i ten poslední krok s InKartou a Lítačkou. A do pouzdra mobilu se vejde i platební karta, když na to přijde.
leena:
vyrizeni bylo na pet minut pres portal a jediny problik byla nejaka ok fotka :)
A karta se ti materializovala vedle počítače, že jo. ;-)
To asi ne, že...
Sorryjako, v tomhle fakt stačila mi Bémova OpenKrad, které jsem se hrozně rád zbavil, jakmile to bylo možné.
Platební karty se mění povinně každých pár let a i když se se recyklují čísla, pořád se mění pomocné kódy (platnost a CVC), takže ve srovnání s do bezvědomí recyklovanými jednoúčelovými čipovkami s dávno prolomeným algoritmem se fakt jedná o bezpečnější řešení (už v oboru nedělám ale to pořád neznamená, že o něm nevím víc, než zbytek Starnetu dohromady).
Ale zase, cokoli ti vyhovuje je OK, to se zas nepochopme špatně.
|
|
|
|
| leena: Už jsi zkusila Rekola, nebo co všechno za sdílená kola/koloběžky je k dispozici asi na 15 minut zdarma pro uživatele Lítačky?
Ale možná to jde jen s appkou. |
|
|
|
| Při selhání karty až při kontrole bude asi taky problém. Trochu vidím výhodu, že u telefonu to člověk ví spíš, než u té karty. Ale vůbec nevím, jak se to řeší, našel jsem nedávno náhradní jízdní doklad k Opencard, který byl fraška, nebylo mi jasné, jestli se měl vozit furt s sebou, aby se to zapsalo při té kontrole revizorem, nebo ne, a byl jen na 24 hodin.
Navíc pokud vím, tak snad jde snadno si kdykoliv převést kupón z mobilu na kterýkoliv registrovaný doklad, tedy jinou appku, Lítačku nebo kreditku...
Takže já asi zůstanu i přes počáteční nelibost, ale nutnost kvůli vzpomenutí si na poslední chvíli, u mobilu, protože stejně jsem dospěl do stavu nošení dvou telefonů, takže v případě i krádeže nebo rozbití si to můžu převést v terénu (no, tedy pokud na tom druhém budu mít data, ale ta možná drahá mám i přímo mobilní v něm v nejhorším případě).
Na druhou stranu samozřejmě zjištění nefunkčnosti při kontrole by taky asi nešlo řešit. Protože převedení dokladu před revizorem není akceptováno (aby si lidé nepůjčovali kupóny). Takhle si naběhl kolega, že má dva telefony, ale měl s sebou zrovna ten, kde to neměl nahrané.
|
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|